Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Thursday, March 29, 2012

Demokrasi


Kerajaan Junta Myanmar cuba memulihkan demokrasi dengan memberi peluang untuk parti yang bertanding dalam pilihanraya muncul selama 15 minit dalam telivisyen arus perdana di negara mereka. Walaupun ada beberapa perkara yang dimasukkan ke dalam kempen pihak pembangkang dilarang disiarkan pihak junta, namun langkah yang di ambil boleh di puji.

Tu di negara yang diperintah oleh tentera. Di negara kita, langkah ke arah itu 'jauh panggang dari api' la. Kalau dibanding dengan Media arus perdana negara kita, ia lebih kepada satu pihak je. Jarang beri peluang pihak pembangkang mengulas atau menjawab sesuatu isu. Kalau ada pun, ayat yang di siarkan tidak sepenuhnya.

Sebab itu la, bila tengok berita di TV, lebih-lebih lagi dekat-dekat pilihanraya macam ini, jadi menyampah. Sebab apa yang dipaparkan tidak sama dengan realiti yang berlaku. Sekarang ini, kalau aku nak baca perkembangan berita semasa, aku lebih suka baca Sinar Harian. Walaupun ulasan berita dia tak sedap, tapi setakat ini berita dia tidak lah dilihat memihak kepada mana-mana parti. Semoga Sinar Harian terus kekal memberi liputan yang adil.

Sebenarnya, kalau di fikir-fikir, apa yang berlaku di Myanmar menempelak demokrasi negara kita. 
Post a Comment