Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Friday, March 23, 2012

Cegah sebelum parah

Cadangan  Datuk Baharum Mohamad (BN-Sekijang) supaya diwujudkan sebuah pusat pemulihan bagi golongan yang bernafsu songsang di negara supaya aktiviti jenayah mereka dapat dikekang. Pusat pemulihan khas bagi golongan tersebut perlu direalisasikan segera kerana kajian menunjukkan 3 daripada 10 orang lelaki di Malaysia mengamalkan gay. Jika diamati, angka ini amat besar.

Penubuhan pusat pemulihan bukanlah untuk menghukum mereka tetapi sebaliknya memberi dan menampung segala ilmu pada mereka agar mereka dapat menilai apa yang akan dilakukan dengan rasional. Kita perlu bendung gejala ini dari awal kerana kebanyakan yang berubah ke arah gaya hidup songsang itu adalah akibat daripada terpengaruh dengan kawan. 

Semasa aku belajar di UITM dulu, ada dikalangan rakan yang aku kenal, asalnya masuk memang tegak, perkasa dan macho. Tapi setahun selepas itu menjadi longlai, lenggok jalan dah mengalahkan perempuan dan jika dipandang tanpa mendengar suaranya, mesti sang lelaki terpikat disebabkan oleh terpengaruh dengan rakan. Tapi faktor yang utama ialah asuhan mak bapak di rumah. Dari kecil sengaja pakaikan pakaian perempuan kepada lelaki kerana obses nak anak perempuan. 

Sebelum menjadi parah dan golongan ini 'naik kepala' sehingga minta 'benda-benda pelik', hukuman perlu dijalankan. Walaupun undang-undang syariah telah ada dan berkuatkuasa di Malaysia, kaedah pembuktian untuk mensabit kesalahan ke atas penjenayah masih lagi lemah. Dengan kata lain, untuk mengheret mereka ke mahkamah amat susah kerana kekurangan bukti. Sedangkan yang terang-terangan mengaku gay di youtube pun tiada tindakan yang di ambil. 

Pihak berkuasa perlu mengkaji segera kaedah yang efektif bagi membendung kes ini supaya rakyat Malaysia dapat hidup harmoni tanpa gangguan-gangguan atau pengacau yang membawa budaya kotor ke negara yang harmoni dan aman ini.

No comments: