Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Thursday, October 4, 2012

Kereta Elektrik jenama PROTON


Pada bajet yang lepas, PROTON diberi insentif khas oleh pihak kerajaan untuk membangunkan teknologi hijau dan tenaga boleh diperbaharui. Selaras dengan itu, PROTON telah mengumumkan untuk memperkenalkan kereta yang dijana oleh elektrik. Dua 2 model telah diperkenalkan dan diuji iaitu Exora Range Extended Electric Vehicle atau dikenali dengan Exora REEV dan Saga Electric Vehicle atau Saga EV.

Dua model ini telah diuji dan memenangi pertandingan antarabangsa. PROTON semasa dibawah pimpinan Syed Zainal juga telah mengumumkan untuk memasarkan kenderaan tersebut pada 2013.

Persoalannya sekarang ialah, adakah pemasaran untuk kedua-dua model itu akan mengikut jadual seperti yang dirangka sebelum ini? Apa perkembangan terkini mengenai ujian yang dijalankan ke atas model tersebut? Mampukah kedua-dua model tersebut bersaing dengan kereta elektrik jenama lain yang ada antaranya telah pun dipasarkan di Negara pengeluar?

Selepas saham Proton di jual oleh Khazanah kepada DRB Hicom, perkembangan syarikat Proton kurang didengar di media arus perdana.

No comments: