Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Tuesday, October 23, 2012

Jenayah semakin menjadi di Kelantan


1. Kes curi kereta – macam-macam taktik digunakan untuk mencuri kereta. Kebanyakan kereta yang di curi di bawa ke arah  Machang atau Grik. Kebanyakan kereta yang di curi dijumpai di kawasan hutan dan telah pun di ambil barang yang berharga.

2. Kes samun – Bukan lagi menyamun beg  tangan atau barangan kecil. Telah menumpu kepada kedai-kedai runcit. Lebih berbahaya lagi menggunakan senjata seperti parang dan pistol.

Kebelakangan ini, kebanyakan kes adalah melibatkan senjata api. Contoh yang melibatkan senjata api, pengawal keselamatan istana, penjaga kedai runcit berdekatan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra. Peliknya macamana pistol ini sewenang-wenangnya digunakan penjenayah. Amat menakutkan rakyat walaupun jarang-jarang berlaku.

Pihak polis perlu bertindak segera membendung jenayah seperti ini. Kawasan sempadan pula perlu dijaga dengan rapi supaya penyeludupan senjata berbahaya dapat dihindari daripada terus diseludup ke Negara ini sehingga menimbulkan huru hara. Rakyat yang mengetahui kegiatan yang boleh memberi bahaya kepada orang lain atau kegiatan yang mencurigakan perlu melaporkan perkara tersebut kepada pihak polis supaya dapat di banteras denga segera. Kerjasama semua pihak amat penting dalam menjamin keselamatan semua pihak.

No comments: