Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Wednesday, November 30, 2011

Kes Bunuh Diri 2


Baru beberapa hari lepas isu bunuh diri dibincang dalam blog ini. Baca di sini. Dalam Harian Metro 24.11.2011 melaporkan satu kes lain yang juga melibatkan orang Melayu Islam. Apa yang menyebabkan lelaki terbabit mengambil tindakan sebegitu tidak diketahui secara terperinci. Tetapi tindakan nekad lelaki itu yang mengambil jalan singkat dengan menafikan anugerah dan nikmat terbesar yang dikurniakan Allah kepada manusia dengan membunuh diri. 

Betapa nipisnya iman umat Islam sekarang sehingga tidak dapat lagi membezakan yang baik dan buruk, yang halal dan yang diharamkan Pencipta kita. Ketahuilah bahawa membunuh diri itu ialah dosa yang paling besar dan tidak diampunkan Allah. Tempat mereka yang membunuh diri ialah di neraka selama-lamanya. Hargailah kehidupan yang diberikan oleh Allah kepada kita. Segala masalah yang datang kepada kita hanya semata-mata dugaan untuk kita di atas dunia ini.

Banyak lagi saluran yang boleh kita ambil untuk menyelesaikan masalah yang kita hadapi. Jumpalah pakar-pakar kaunseling, ustaz/ustazah ataupun orang yang lebih arif dari kita untuk mendapatkan pandangan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi. Allah telah berfirman bahawa, semua penyakit/masalah di dunia ini ada ubat/penyelesaiannya kecuali MATI. Hanya MATI je yang tidak boleh di ubati.

Oleh sebab itu, janganlah jadi orang yang bodoh. Di dunia dah rugi, di akhirat pun rugi bahkan melarat sehingga menderita akibat kesesatan kita hari ini.

__________________________________________________________

http://www.sinarharian.com.my/edisi/selangor-kl/sempat-hantar-sms-sebelum-gantung-diri-1.11492

No comments: