Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Wednesday, June 18, 2014

Tindakan melampau

Dalam pembentukan sahsiah diri dan kemasyarakatan, institusi keluarga memainkan peranan yang amat penting dalam memupuk nilai-nilai murni. Keakraban dan sifat saling sayang menyayangi menjadi pendorong dan nilai tambah dalam mewujudkan masyarakat sejahtera dan bangsa yang teguh. Hal ini memang diterapkan kepada semua pelajar di sekolah.

Menjadi satu perkara yang melampau apabila pentadbiran sebuah sekolah boleh cakap di hadapan perhimpunan yang ibu bapa tidak penting, datang sekolah lebih penting. Takkan la disebabkan pelajar tidak hadir dengan menjaga ibu sakit, membolehkan dia bercakap sedemikian. Mana aspek nilai-nilai murni yang dia belajar sebelum ini. Bila di boooo oleh pelajar, pandai pula melenting dan siap cakap kalau tak puas hati jumpa di bilik dua jam.

Tentang kehadiran pelajar boleh dirunding atas budi bicara. Tengok la keadaan orang tersebut. Jangan terlalu cepat menyalahkan orang. Kita di beri akal untuk menilai. Sedangkan binatang pun sayangkan famili dia, inikan pula manusia. Ada otak tu pakai. Orang sebegini tak perlu direspek dan dihormati dan memang tak layak pun kot. Meremehkan institusi kekeluargaan boleh menyebabkan bukan sahaja keruntuhan institusi keluarga bahkan bangsa itu sendiri.  

Ingatlah, duit boleh dicari. Nyawa tak boleh di tukar ganti. Semasa hidup la kita perlu berbakti kepada ibu bapa yang telah berkorban segalanya untuk kita sehingga kita di saat ini. Tak kan masa dia sakit pun kita masih nak sibuk dengan kerja sendiri. "Syurga itu di tapak kaki ibu". Anak derhaka sahaja yang mengabaikan kedua ibubapanya.

No comments: