Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Monday, June 30, 2014

Pantau anak remaja

Ramadhan baru menjengah hari kedua. Dalam kita asyik buat ibadat, jangan lupa pula dengan anak remaja kita. Masa remaja ni la dia orang nak mencuba macam-macam perkara. Sebagai ibu bapa, kena la selalu ambil tahu dengan perilaku anak-anak supaya mereka tidak terseleweng dan terjebak dengan perkara yang salah.
Malam tadi, macam tahun sebelum-sebelum ni la, aku terawih 8 rakaat je. dah siap tu turun la nak balik. Erm ada la sepasang remaja tengah berdating. Dah la berduaan, tempat gelap, dekat dengan surau pula tu. Ish2, tak malu dengan orang yang tengah bersolat. Masa orang turun ramai-ramai balik selepas 8 rakaat tu pun dua orang tu boleh buat tak tau je..

Ya Allah, mohon kepadaMu Ya Allah supaya perkara seperti ini tidak berlaku dalam famili aku. Tolonglah ingatkan anak masing-masing sebelum perkara yang lebih parah berlaku. Keruntuhan akhlak anak sebenarnya berpunca dari sikap ambil mudah kita sebagai ibu bapa yang mengharapkan anak sedar sendiri dari kesilapan sedangkan kita tak pernah bagitau yang mana salah dan yang mana betul.

Sama-samalah kita bersikap ambil peduli supaya gejala sosial dikalangan remaja sekarang dapat dibendung.
Post a Comment