Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Tuesday, June 24, 2014

Saranan untuk keharmonian institusi kekeluargaan

Jumaat lepas, aku sempat bersolat Jumaat di Institut Pendidikan Guru Batu Lintang. Dalam teks khutbah yang dibacakan oleh khatib pada hari tersebut menyentuh tentang peranan dan tanggungjawab setiap ahli keluarga dalam mewujudkan sebuah keluarga yang harmoni dan bahagia.

Yang paling banyak di tekankan ialah peranan kedua ibu bapa. Bagaimana didikan yang telah diberi dan ditekankan oleh ibu bapa di rumah kerana ia memberi kesan atau impak yang besar kepada perkembangan rohani anak-anak. Adakah didikan kita hanya untuk dunia sahaja, atau untuk akhirat sahaja atau pun untuk kedua-duanya. Didikan kita akan mempengaruhi perangai dan akhlak anak bila dewasa nanti. Adakah kita mati nanti, anak kita sibuk dengan dunianya, atau hanya datang sekadar menjenguk dari jauh atau berbual-bual dengan kawan-kawan atau yang akan membaca yasin kepada kita serta mendoakan kita kelak.

Untuk post yang lepas itu, memang amat kontra la dengan saranan khutbah Jumaat ini. Baca nentri lepas. Semua ahli keluarga sebenarnya mempunyai peranan masing-masing dalam usaha mewujudkan keluarga yang bahagia. Nilai kasih sayang perlu diterapkan supaya ahli akan saling hormat menghormati antara satu sama lain.


No comments: