Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Thursday, January 19, 2012

Isu Murtad


Isu orang Islam yang memohon untuk keluar dari agama atau murtad kembali lagi. Terbaru, dua beradik yang bernama Rosli dan Roslina yang berasal dari Pulau Pinang memohon pengesahan keluar Islam yang difail di Mahkamah. Kes mereka akan didengar di Mahkamah Pulau Pinang.

Sebelum ini, masyarakat Islam pernah dikejutkan dengan berita sensasi ini yang dicetuskan oleh seorang perempuan yang di kenali sebagai Lina Joy.Masa tu semua orang Islam mengutuk dan mencemuh perbuatan Lina joy.  Kes Lina joy pernah didengar di mahkamah tinggi dan keputusan mahkamah tidak membenarkan beliau menukar perkataan Islam di dalam kad pengenalannya.

Pada masa itu juga, ada lagi beberapa individu yang dikatakan telah mengistyiharkan diri mereka seebagai kafir. Tetapi mereka tidak diambil tindakan kerana beberapa faktor  pada ketika itu. Dan Mufti Perak pernah menyebut anggaran sehingga 10 000 individu seluruh Negara yang menunggu untuk mengistyiharkan kafir.

Kita harap pihak berkuasa terutama JAKIM dan Majlis Agama Islam di negeri-negeri dapat mengumpulkan bukti yang mencukupi dan mendakwa mereka ke mahkamah di atas kesalahan yang dilakukan. Kita tidak mahu menanggung dosa besar tersebut yang wajib membendung perkara murtad berlaku.

Bagi individu yang mengetahui kegiatan-kegiatan yang menyalahi Islam termasuk ajaran sesat, laporlah kepada pihak JAKIM atau  Majlis Agama Islam di negeri masing-masing. Bersamalah kita bersepakat untuk membendung kes salah akidah tersebut. 

No comments: