Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Wednesday, October 19, 2011

Wajarkah 1.3 juta pati diberi pekerjaan?


Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah mengumumkan untuk menempatkan 1.3 juta pendatang asing tanpa izin (PATI) yang berdaftar dengan kementerian tersebut dalam Program 6P yang lepas. PATI yang berdaftar tersebut yang rata-ratanya berasal dari Indon akan diserapkan ke sektor-sektor perladangan, pembinaan dan perindustrian. Apa yang ingin diutarakan di sini, wajarkah mereka diberi pekerjaan?

Pada pendapat saya, perkara tersebut perlu diperhalusi semula oleh menteri di KDN. Mereka dah la masuk secara haram ke Malaysia. Jumlah mereka pula terlalu ramai. Ini menunjukkan kelemahan Malaysia dari segi penguatkuasaan untuk menyekat kemasukan pendatang asing secara haram ini. Dengan jumlah tersebut juga boleh menutup peluang pekerjaan untuk rakyat kita sendiri yang tidak mempunyai kelayakan mencukupi untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik.

Tindakan KDN yang memberi pekerjaan  kepada PATI yang berdaftar tersebut boleh dianggap merestui tindakan PATI yang yang masuk secara haram. Mereka yang sepatutynya diberi hukuman kerana menceroboh Negara kita secara haram tetapi sebaliknya diberi layanan istimewa dan diberi pekerjaan tanpa sebarang tindakan diambil. Ini akan memberi kesan kepada PATI lain yang hanya menunggu masa untuk masuk ke Negara yang bertuah ini.

Penerimaan PATI juga memberi kesan kepada populasi penduduk di Negara ini. Dari segi keselamatan pula, wujudnya rasa takut rakyat tempatan bila berdepan dengan rakyat asing yang terlampau ramai contohnya boleh dilihat di bandar-bandar besar setiap hari ahad. Tempat yang biasa menjadi tumpuan mereka ialah di depan Mydin Kota Raya dan sekitar Pudu Sentral. 

No comments: