Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Tuesday, October 4, 2011

Bahasa Jiwa Bangsa?



Malaysia sudah menjangkau 54 tahun kemerdekaan tetapi masih lagi terdapat segelintir rakyat yang mengaku sebagai rakyat Malaysia, memiliki surat beranak dan mykad yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia tetapi tidak fasih bahkan lebih teruk lagi yang tidak pandai bertutur dalam bahasa kebangsaan Malaysia. Timbul tanda Tanya disini bahawa sudah merdeka kah mereka ini? Sayangkah mereka kepada Negara Malaysia dan sanggupkah mereka berjuang untuk mempertahankan Malaysia jika di ancam?

Malaysia telah melalui beberapa zaman yang getir iaitu kemasukan Portugis, Inggeris, Jepun dan Komunis. Selepas mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, Malaysia membangun dengan pesat untuk mencapai sebuah Negara maju. Semua rakyat diberi peluang untuk belajar  tidak kira di ceruk mana pun mereka berada. Oleh itu, jangan salahkan kerajaan jika diri sendiri yang  tidak mahu berusaha.

Berbalik kepada bahasa kebangsaan, Kempen ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ telah pun lama di perkenalkan oleh kerajaan Malaysia. Tujuan utama kempen tersebut ialah memartabatkan bahasa Malaysia dan dalam masa yang sama untuk memupuk perpaduan dikalangan masyarakat yang berbilang kaum.

Bagi mereka yang masih lagi tergagap-gagap bila bertutur dalam bahasa Malaysia, disarankan supaya muhasabah lah diri anda. Semua sekolah di Malaysia diwajibkan untuk mengambil subjek bahasa Malaysia tidak kiralah samada sekolah tersebut SJKC atau SJKT. Dengan pendekatan tersebut memang tidak patut jika masih ada lagi yang tidak boleh bertutur dalam bahasa kebangsaan.

Apa yang melucukan, ada di sebuah daerah di negeri Sarawak yang memohon kerajaan menggaji anggota kerajaan yang terdiri dari kaum tersebut semata-mata untuk mengatasi masalah mereka yang tidak pandai bertutur dalam bahasa Malaysia. Fikir-fikirlah nasib anda wahai penduduk peribumi. Janganlah khayal dengan kesenangan yang sedikit dan bersifat sementara serta selesa ditempat sendiri.

No comments: