Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Saturday, October 1, 2011

Pelajar Di halang mengambil UPSR


Kes pelajar sekolah rendah yang tidak dibenarkan untuk mengambil Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) di Sekolah Kebangsaan Bintangor, Sarawak dan Kedah menjadi isu pendidikan masa kini. Keghairahan pihak sekolah untuk menaikkan Gred Prestasi Sekolah (GPS) menjadi punca utama kepada kes yang dilaporkan tersebut. Dalam mencapai NKRA bidang keberhasilan utama kerajaan dalam bidang pendidikan, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Malaysia telah mengumumkan untuk memberi ganjaran kepada sekolah yang mempunyai prestasi baik iaitu GPS sekolah yang meningkat selama tiga tahun berturut-turut.

Habuan kerajaan ini yang asalnya hanya diberi kepada guru besar dan pengetua setiap sekolah yang meningkat telah dilanjutkan kepada guru-guru sekolah dimana peningkatan prestasi tersebut disumbangkan oleh guru-guru bawahan. Oleh demikian, timbul pula rasa tidak puas hati dikalangan kakitangan sokongan yang mendakwa mereka juga memainkan peranan penting dalam hal tersebut. Setakat ini belum ada lagi lanjutan ganjaran tersebut kepada kakitangan sokongan tersebuit.

Bukan pasal ganjaran yang hendak dibincang hari ini, tetapi lebih kepada hak pelajar untuk menduduki setiap peperiksaan. Sekolah tidak boleh menyekat hak-hak pelajar walaupun pelajar tersebut memang langsung tidak tahu membaca. Sebagai guru, haruslah mengambil langkah yang terbaik untuk menangani masalah keciciran pelajar ini. Setiap manusia ada kekuatan dan kekurangan masing-masing. Itu yang membezakan antara mereka. Oleh itu, seburuk mana pun pelajar itu, berilah dia peluang.

Tetapi perlu diingat, masalah pelajar yang keciciran ini jangan menyalahkan pihak sekolah dan guru-guru sahaja. Disekolah bukannya seorang pelajar sahaja. Dalam satu kelas, ada beberapa pelajar lain. Jadi, walaupun dah diberi tumpuan kepada semua pelajar, tetapi pelajar yang tidak memberi perhatian semasa proses pengajaran dan pembelajaran juga menjadi sebab kepada kebodohan tersebut. Oleh itu, ibubapa perlu memainkan peranan untuk mengesan kebolehan anak mereka dan sentiasalah berbincang dengan pihak sekolah untuk mengetahui keadaan anak mereka disekolah.

Kekadang pelajar mempunyai watak yang berbeza ketika di rumah dan di sekolah. Di depan mak bapak mereka mugkin pijak semut pun tak mati, tapi di sekolah pula, dialah kepala penyangak. Ibubapa janganlah terlalu mempercayai apa yang dicakap oleh anak mereka tanpa penyiasatan lanjut. Untuk menghindari perkara ini, ibubapa sentiasalah berhubung rapat dengan pihak sekolah.

Masalah yang timbul dikalangan pelajar hari ini janganlah menyalahkan satu pihak sahaja. Semua pihak terutama ibubapa mestilah memainkan peranan masing-masing dengan memikirkan masyarakat di sekeliling sebagai keutaman dan tidak hanya memikirkan hal sendiri sahaja. Sikap jaga tepi kain orang perlu dihidupkan supaya lahirnya masyarakat yang penyayang yang boleh mencegah banyak masalah yang timbul hari ini.

No comments: