Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Monday, July 4, 2011

Amaran bersih

Merujuk kepada perhimpunan yang akan diadakan 9 julai 2011 yang dinamakan sebagai Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0), mampukah pihak penganjur meneruskan perhimpunan tersebut dalam keadaan betul-betul bersih tanpa mengganggu-gugat kepentingan rakyat di sekitar kawasan yang terlibat? Pelbagai bantahan telah dikemukakan oleh pelbagai peringkat masyarakat, NGO dan kerajaan Malaysia supaya perhimpunan tersebut tidak diadakan. Pihak polis sendiri telah mengeluarkan amaran keras kepada rakyat supaya tidak berhimpun pada hari tersebut dan bersedia untuk menggunakan sepenuhnya kuasa yang ada untuk menangkap dan mengheret mereka yang degil ke muka pengadilan. 

Negara kita mempunyai undang-undang dan perlembagaan yang telah termaktub. Oleh itu, semua tindakan yang hendak dilakukan mestilah mengikut peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan tersebut. Janganlah melampaui batas yang dibenarkan kerana Islam menitikkan wasatiah atau kesederhanaan dalam kehidupan seharian. 

Untuk mereka diluar sana, hindarkan diri anda dari memakai pakaian kuning walau di mana pun anda berada untuk mengelakkan kemudaratan ke atas diri anda yang disanka menyokong BERSIH. Tetapi, jika anda memang penyokong gerakan itu, terpulanglah diatas kebijaksaan anda untuk kebaikan anda.

Rujukan

No comments: