Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Wednesday, May 26, 2010

Pelajar samseng


Inilah realiti pelajar sekarang yang berani membuta tuli tanpa memikirkan masa depan yang akan mereka tempuhi kelak. Mereka hanya memikirkan keseronokan sementara dan ingin menunjuk hebat kerana boleh melakukan perkara yang jarang pelajar lain boleh padahal perkara yang dilakukan tersebut menyalahi undang-undang dan memudaratkan diri sendiri. Tidakkah bodoh tindakan tersebut kerana boleh merosakkan masa depan mereka sendiri. 

Di sekolah, pelbagai program telah disusun untuk mendidik pelajar-pelajar untuk menjadi yang berguna dunia dan akhirat. Tetapi ada segelintir pelajar yang lari atau tidak mengikuti atau istilah lainnya ponteng dari program tersebut. Tindakan telah diambil untuk pelajar yang ponteng, tetapi tanpa kesedaran mereka sendiri ia dilihat sekadar mencurah air di daun keladi sahaja.
Peranan ibubapa amat penting dalam menangani masalah ini. Tanpa kerjasama ibubapa, setiap program yang dijalankan disekolah tidak akan mencapai kejayaan. Ibubapa perlu juga melibatkan diri, walaupun sibuk kena juga luangkan untuk mengetahui masalah anak mereka disekolah. Jangan lepas tangan sahaja dan mempercayai bulat-bulat kata-kata anak. Ada sesetengah ibubapa yang suka menyerang guru di sekolah tanpa usul periksa keran terlalu percaya kata-kata anak. Ini menyebabkan salah faham dan akhirnya memalukan diri sendiri.


No comments: