Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Friday, December 5, 2014

Ikan buntal

Pernah ke anda terpikir makan ikan buntal? erm.. kecil-kecil dulu, masa pergi mengail atau menjala ikan, kalau dapat ikan buntal ni tendang buat bola je. Ikan buntal ni beracun. Tersalah makan boleh bawa mati kekejangan. Tak de orang nak makan. Kalau tersalah pegang pun boleh gatal-gatal. Bahaya ikan buntal ni.
Tapi di Sarawak ni siap ada orang jual di pasar. Biasanya orang iban la. Dia orang dah buang racun pada badan ikan tu. Pandai betul geng iban ni.
Aku pernah rasa sekali. Bapa mertua aku beli. Dia masak niasa je. Rasa sama je dengan ikan sungai lain. Tak pandai aku beza rasa dia. huhu.. Itulah rasanye kali pertama dan terakhir aku makan ikan buntal. Cuma untuk rasa je.
Kalau korang nak rasa ikan buntal, datang la kat Sri Aman. Kalau nasib baik boleh jumpa orang jual ikan buntal yang dah dibuang racun..huhu..
Post a Comment