Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Thursday, November 27, 2014

Pucuk Kundang

Pucuk kundang aku panggil pucuk janggut. Sayuran ulaman yang aku jumpa di Sri Aman. Banyak juga makanan eksotik kat sini. Setakat ini belum jumpa lagi di jual di Kuching. Di Kampung aku kat Tok Uban ada pernah jumpa. Tapi tak sesegar ini. Yang jumpa dalam pagar tempat mak aku tanam sayur tu, kurus-kurus je. Sebenarnya, dia tumbuhan liar. Di Semenanjung, aku tak pernah jumpa orang makan.

Pucuk ini sedap dibuat ulam.Celur macam biasa bagi dia lembut dahulu.


Untuk buat ulam, ambik daun dan batang dia yang lembut je. Janggut dia pun boleh ambik.


Dah siap, celur macam biasa. Bagi dia lembut skit.


Mertua aku dia suka makan dengan sambal belacan ni.Homemade.


Aku macam biasa la. Budu juga la pilihan aku. Erm lagi sedap. huhu..



Post a Comment