Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Tuesday, January 25, 2011

Kerjasama

Sambungan 22 Jan 2011.

Ada satu hari, sepasang suami isteri iaitu ibubapa seorang pelajar datang jumpa aku. Dia minta aku tolong tengok-tengokkan anak dia. Sebab dia pun hanya dapat jumpa anak pada malam hari sahaja. Tu pun kalau anak dia tidak keluar rumah. Dia kata lagi, dia tidak pernah pukul anak kerana kesian pada anak. Aku jawab pada dia, kalu setakat untuk tengok-tengok boleh. Tapi kalau suruh ajar, dia kena benarkan aku untuk merotan anak dia. Sebab hadis ada menyebut, kalau sayangkan anak, tangan-tangankan. Kebenaran untuk merotan yang aku minta dengan ibubapa bukan bermaksud untuk mendera atau sengaja menganiayai pelajar tersebut. Tetapi dalam sesetengah perkara, tindakan merotan ini boleh memberi pengajaran berguna kepada mereka. Kita sebagai guru disekolah, tidak mempunyai banyak masa untuk memerhati semua gerak geri pelajar. Dengan bilangan pelajar yang ramai, ditambah pula dengan kerja luar yang banyak, hanya waktu kelas je dapat jumpa pelajar. Oleh itu, ibubapa perlu faham dan memberi kerjasama kepada guru-guru untuk menjadikan anak kita seorang insan berguna dan berjaya dalam hidup mereka tanpa terjebak gejala sosial yang boleh merosakkan kehidupan mereka.

No comments: