Ditulis oleh;
.
-->
TQVM FOR CLICK

Sunday, January 9, 2011

Pilihan Kita?

Perasan atau tidak, dalam kehidupan kita ini hanya ada 2 pilihan sahaja dan kita sendiri yang akan memilihnya. Samada hendak menjadi baik atau jahat, miskin atau kaya, gembira atau kecewa dan banyak lagi. Kita akan menempuh semua itu dan pilihannya ada pada kita sendiri. Contohnya, kalau kita hendak berjaya, kita mestilah berusaha untuk mencapai kejayaan tersebut. Samada kita ingin berjaya dalam pelajaran, kerjaya, atau dalam hidup ini. Untuk berjaya, kita mestilah rajin dan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut.

Dalam hidup ini, semestinya kita memilih untuk berjaya. Tidak kiralah bidang apa pun yang kita ceburi, kita tidak mahu gagal. Kerana berjaya dalam hidup adalah sesuatu yang membanggakan, mengembirakan dan indah berbanding dengan kegagalan yang menyakitkan hati. Sebagai seorang muslim, kita bukan setakat hendak berjaya didunia sahaja tetapi kita juga hendak berjaya di dunia dan di akhirat kelak. Kerana ia akan menentukan kita samada ke syurga atau neraka. Hanya 2 sahaja pilihan. Betul Tak? Samada syurga atau neraka.

Untuk menentukan samada kita ke syurga atau neraka, amal perbuatan kita di atas dunia ini yang akan menjadi kayu pengukur. Kalau di dunia ini amal yang baik yang kita lakukan, InsyaAllah balasannya pun baiklah yang Allah telah janjikan pada kita semua. Tetapi jika di dunia ini kita berbuat kejahatan dan tidak pula bertaubat kepada Allah sehinggalah saat kita menghembuskan nafas terakhir, maka nerakalah tempat yang selayaknya.

Kedua-duanya bergantung atas pilihan kita. Oleh itu, tanyalah diri kita kemana tempat yang kita ingin tuju. Syurga atau neraka.
Post a Comment